Enkelverstuiking

De klachten

  • pijn in enkel na ‘verstappen’ of verkeerd terecht komen
  • zwelling van de enkel
  • soms na een paar dagen een bloed uitstorting

Naar de dokter?

  • nee, een kneuzing of verstuiking geneest vanzelf in een dag of vier
  • ja, wanneer er aanwijzingen zijn voor een botbreuk (extreme zwelling, abnormale stand van het gewricht)
  • ja, wanneer na drie dagen met onderstaande adviezen geen verbetering is opgetreden
  • ja, wanneer het een jong kind betreft

Wat kunt u zelf doen?

  • koelen met koud water of ijs gedurende een uur
  • rust: het been omhoog leggen gedurende 1 a 2 dagen
  • enkele dagen zwachtelen als men gaat lopen

Enkelverstuiking

De meest voorkomende verstuiking is de enkelverstuiking (ook wel enkelverzwikking genoemd). De helft van de verstuikte enkels ontstaat tijdens het sporten. De rest gebeurt thuis of op straat. Men verstapt zich of komt verkeerd terecht waardoor de voet naar binnen kantelt.

Er is plotseling een scherpe pijn. De ergste pijn neemt af na een paar minuten. Meestal kan men dan weer voorzichtig lopen. Het blijft een aantal dagen pijnlijk om op de voet te staan.

Na het verzwikken kan de enkel flink gaan zwellen. De zwelling zit bijna altijd aan de buitenkant. Verzwikken van de enkel met een zwelling aan de binnenkant wordt meestal voorkomen doordat het andere been de beweging opvangt.

Soms is er na een paar dagen een bloeduitstorting zichtbaar. De bloeduitstorting zakt later naar de laagste delen van de voet. Meestal kan men binnen een week of anderhalf de normale activiteiten weer hervatten.

Naar de dokter?

  • nee, een kneuzing of verstuiking van de enkel geneest vanzelf in een dag of drie, vier.
  • ja, wanneer na 3 dagen met behulp van onderstaande adviezen geen verbetering is opgetreden.
  • ja, als er aanwijzingen zijn voor een botbreuk: een extreme zwelling of een abnormale stand van het gewricht.
  • ja, wanneer het een jong kind betreft met zwelling en blauwe plekken rond het gewricht. Verstuikingen van enkels bij jonge kinderen zijn zeldzaam en fracturen komen in verband met de kwetsbare groeizones in de botten, vaker voor.

Behandeling /zelfzorg

  • rust is de belangrijkste maatregel. Het been hoog leggen om de zwelling zoveel mogelijk te beperken
  • koelen beperkt de schade. Door de afkoeling trekken de bloedvaatjes zich samen, de zwelling wordt tegengegaan en de pijn wordt aanzienlijk geremd. Koelen kan men uitvoeren met een doek die gedrenkt is in koud water. Effectiever is het aanbrengen van ijs op de enkel. Doe ijsblokjes in een plastic zakje en leg zonodig een zakdoek tussen ijs en huid. Er bestaan ook speciale koelpakkingen die los of met behulp van een zwachtel op de plek kan worden aangebracht. Koelpakkingen worden in het vriesvak bewaard. De koeling dient minimaal 30 minuten plaats te vinden
  • bij veel pijn kan men paracetamol nemen
  • wanneer men weer gaat lopen is het belangrijk om een drukverband aan te leggen. Hierdoor wordt de zwelling beperkt en heeft men de minste pijn probeer snel of het lopen weer gaat. Mocht dat te veel pijn geven dan stoppen en de volgende dag weer proberen. Probeer in elk geval de enkel steeds licht te bewegen. Beweging bevordert het herstel
  • wanneer men weer gaat sporten is het belangrijk de belasting geleidelijk op te voeren. Dat de enkel nog wat pijnlijk is of licht opzwelt tijdens of na de activiteit kan geen kwaad
  • als de kans groot is op het opnieuw verzwikken van de enkel dan kan men tijdens het sporten een zwachtel of enkelbrace (enkelsteun met klittenband) dragen.
  • verstuiking van de enkel kan voorkomen worden door te zorgen voor goed schoeisel en een goede conditie. Loop altijd warm voor het sporten