Rugklachten

De klachten

  • pijn onder in de rug
  • een stijf gevoel onder in de rug
  • bewegingen verlopen houterig, vooral bij opstaan, bukken en overeind komen

Naar de dokter?

  • nee, rugklachten gaan in één tot enkele weken vanzelf over. Rugklachten zijnvervelend maar zelden ernstig
  • ja, wanneer de rugpijn uitstraalt naar een of beide benen
  • ja, wanneer de rugpijn samengaat met gevoelloosheid, krachtsverlies oftintelingen in een of beide benen.
  • ja, wanneer de rugklachten samengaan met problemen met plassen of ontlasting.
  • ja, wanneer de klachten steeds terugkomen of langer dan zes weken duren

Wat kunt u zelf doen?

  • bij tillen en bukken goed door de knieën buigen
  • bij tillen het gewicht tegen het lichaam houden en de last over links en rechtsverdelen
  • kies een goede stoel en stoelhoogte op het werk en in de auto
  • blijf zo veel mogelijk in beweging. Rugsparende werkzaamheden, wandelen, fietsenwerken het beste, bedrust is meestal niet verstandig
  • toedienen van warmte: warme kleding, warme kruik, douche, bad, rode lamp
  • zonodig paracetamol gebruiken (voor een volwassene tot 4 maal daags 2 tabletten)

Rugklachten

De rug bestaat uit wervels en spieren. De wervelkolom is samengesteld uit 24 wervels. Tussen twee wervels in zit een schijf die uit elastisch weefsel bestaat. Met elkaar vormen de wervels een kanaal waarin het ruggenmerg loopt. Het ruggenmerg bestaat uit zenuwbanen die informatie van en naar de hersenen vervoeren. Tussen elke twee wervels, verlaten zenuwbanen het ruggenmerg om informatie van en naar alle delen van het lichaam te vervoeren.

De wervelkolom kan middels de rugspieren in allerlei richtingen buigen. De houding van de rug wordt in belangrijke mate door deze spieren bepaald.

Oorzaak

Rugklachten worden meestal veroorzaakt door een verkramping van de spieren. Dit kan het gevolg zijn van een verkeerde belasting of een overbelasting van de rugspieren. Ook een slechte lichaamshouding kan aanleiding geven tot rugklachten.

Psychische problemen, zoals spanningen op het werk of thuis, kunnen eveneens invloed hebben op het spierstel en rugklachten geven(Hij gaat gebukt onder zijn problemen). In veel gevallen echter, zijn er voor rugklachten geen duidelijke oorzaken te vinden.

Verschijnselen

Rugklachten bestaan uit pijn en stijfheid. De klachten zitten vrijwel altijd onder in de rug. Men spreekt van lage rugklachten. Het wordt ook wel spit genoemd. De pijn kan plotseling ontstaan, maar soms is er een geleidelijk begin.

De klachten kunnen aan één of aan beide kanten van de wervelkolom zitten. Vrijwel alle bewegingen zijn pijnlijk. Opstaan uit een stoel, uit bed komen, bukken en weer opstaan doen allemaal zeer.

Rugpijn is vervelend maar wijst zelden op iets ernstigs. Het gaat bijna altijd vanzelf weer over. Geleidelijk aan nemen de klachten af. De meeste mensen zijn binnen een week weer zonder pijn. Soms kunnen de klachten enkele weken duren.

Naar de dokter?

  • nee, rugklachten gaan in een tot enkele weken vanzelf over. Rugklachten zijn vervelend maar zelden ernstig
  • ja, wanneer er behalve rugpijn ook klachten zijn in een of beide benen. De klachten kunnen zijn: pijn, gevoelloosheid, krachtsverlies, tintelingen
  • ja, wanneer de klachten steeds terugkomen of langer dan zes weken duren
  • ja, wanneer de rugklachten samen gaan met andere klachten die u niet kunt plaatsen

Behandeling/ Zelfzorg

  • zorg voor een juist lichaamsgewicht. Een dikke buik trekt de wervelkolom voortdurend naar voren, waardoor rugklachten kunnen ontstaan
  • rugklachten kunnen te maken hebben met, of het gevolg zijn van problemen thuis of op het werk. Ga daarom bij uzelf na of er bepaalde dingen zijn die spanningen oproepen die ‘te zwaar op uw rug drukken’. Praat er een over met anderen.
  • zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Rusten doet rugklachten vaak toenemen terwijl ze door voortdurende lichte lichaamsbeweging meestal verminderen. Bij rugklachten kan wandelen, fietsen en zwemmen een wezenlijke bijdrage leveren aan het herstel. Bedrust is alleen nodig als het niet anders kan. Wanneer u de rug niet intensief hoeft te belasten, bestaat er geen bezwaar tegen werken. Uit onderzoek blijkt dat dit de rug niet schaadt en het herstel niet vertraagt
  • warmte heeft een gunstige invloed op rugpijn. U kunt de warmte toedienen door warme kleding te dragen, een infra-rode lamp op de blote rug te laten schijnen of door een rubber kruik of warme compres op de pijnlijke plaats te leggen. Ook een warme douche of een warm bad werkt verlichtend
  • wanneer de pijn met de bovenstaande adviezen niet voldoende verminderd kunt u een pijnstiller nemen. Paracetamol heeft de voorkeur. Een volwassene kan tot zes maal per dag 500 mg. paracetamol nemen. Een pijnstiller vermindert niet alleen de pijn. U kunt ook weer gemakkelijker en soepeler bewegen. Daardoor doorbreekt u de cirkel van pijn-spanning-pijn
  • uit onderzoek is gebleken dat fysiotherapie bij kortbestaande rugklachten geen bijdrage levert aan een sneller herstel van de klachten