Vermoeidheid

De klachten

  • al moe uit bed komen
  • een moe gevoel in de benen of rug
  • een moe gevoel in het gehele lichaam
  • lusteloosheid, nergens aan toe komen

Naar de dokter?

  • nee, in het algemeen lukt het om zelf de oorzaak op te sporen
  • ja, wanneer vermoeidheid samengaat met hoesten, vermagering, pijn ofdepressiviteit
  • ja, wanneer vermoeidheid langer duurt dan een maand zonder dat u zelf de oorzaak weet

Wat kunt u zelf doen?

  • zorgen voor een goede nachtrust door op tijd naar bed te gaan
  • een dagboek bijhouden
  • praten met iemand over uw problemen, spanningen of overbelasting
  • lichaamsbeweging nemen: fietsen, wandelen, sporten, in de tuin werken
  • gezonde voeding gebruiken
  • de tijd nemen voor jezelf. Een rustige dagindeling maken
  • het nut van vitamines en voedingsupplementen bij vermoeidheid is nooit bewezen

Vermoeidheid

Het is een ware levenskunst overeind te blijven in een samenleving die steeds verandert en waarin zoveel dingen tegelijk op je af komen. Veel mensen worden er moe van. Vermoeidheid is dan ook geen ziekte. Het is een teken dat de dagelijkse belasting en dat wat iemand aankan niet meer met elkaar in balans is.

Vermoeidheid kan ook heel gezond zijn en als plezierig worden ervaren. Zo zijn heel wat mensen heerlijk moe na een uurtje intensief sporten of een stevige wandeling.

Oorzaak

Spanningen thuis, op het werk of op school, te hard werken, te weinig slaap, depressieve gedachten, angst en zorgen voor dingen die om je heen gebeuren zijn factoren die een voortdurende belasting vormen in ons bestaan. Wanneer deze belasting groter is dan wat iemand aankan (belastbaarheid) ontstaat er overbelasting. Vermoeidheid is hiervan het gevolg.

Ook lichamelijke factoren kunnen de oorzaak zijn van vermoeidheid. Ziekte kan het lichaam verzwakken waardoor de belastbaarheid vermindert. Vermoeidheid is dan een signaal dat er lichamelijk iets aan de hand is. Vermoeidheid kan het gevolg zijn van bijvoorbeeld een infectieziekte, aandoeningen van hart en longen, tumoren en bijwerkingen van geneesmiddelen. Ook wordt bloedarmoede vaak aangegeven als oorzaak van vermoeidheid. In de praktijk blijkt dit echter zelden een oorzaak te zijn.

Hoewel veel mensen zich zorgen maken over de lichamelijke oorzaken van vermoeidheid is dit zelden het geval. Meestal is vermoeidheid het gevolg van spanningen, depressieve gedachten, zorgen of werkzaamheden die te zwaar zijn geworden.

Verschijnselen

Vermoeidheid kan op verschillende manieren worden ervaren. Het vermoeide gevoel kan hoofdzakelijk in de benen zitten of onder in de rug. Ook kan iemand zich in het hele lichaam moe voelen.

Verder wordt er verschil gemaakt tussen vermoeidheid die ’s morgens het ergst is en in de loop van de dag afneemt en vermoeidheid die ’s ochtends nog betrekkelijk licht is, maar in de loop van de dag toeneemt. Vermoeidheid die ’s morgens het ergst is, heeft vaak psychische en maatschappelijke problemen als oorzaak. Ook kan er dan sprake zijn van een depressie. Vermoeidheid die toeneemt in de loop van de dag en na lichamelijke inspanning, is vaak het gevolg van lichamelijke problemen.

Soms steekt vermoeidheid de kop op bij het vallen van de bladeren of in de lente. Men spreekt dan van najaars- of voorjaarsmoeheid.

Naar de dokter?

  • nee, in het algemeen lukt het om zelf de oorzaak op te sporen
  • ja, wanneer vermoeidheid samengaat met hoesten, vermagering of pijn
  • ja, wanneer vermoeidheid langer duurt dan een maand zonder dat iemand zelf de oorzaak weet

Behandeling/ Zelfzorg

  • maak een dagboek en schrijf dagelijks op wat u dwarszit, wat u zwaar valt of waarover u piekert. Kijk of u verband vindt met uw vermoeidheid
  • praat over de problemen of zorgen die u bezig houden met mensen in uw omgeving. Het geeft vaak een beter gevoel en soms aanwijzingen voor een oplossing van uw vermoeidheid
  • lichamelijke beweging in de vorm van fietsen, wandelen, sporten, in de tuin werken is een mogelijkheid om van uw vermoeidheid af te komen
  • besteed aandacht aan uw voeding. Eet volwaardig voedsel. Vitaminetekorten komen in Nederland vrijwel niet voor. Het gebruik van vitaminen en tonica heeft geen zin
  • zorg voor een evenwichtige indeling van de dag. Als u het te druk hebt, laat dan een aantal taken weg. Ga op tijd naar bed. Begin de dag niet gehaast. Neem zonodig een of twee keer per dag een half uur voor uzelf